NYTT I R16

REAL-WORLD WORKFLOW. REAL-WORLD FOOTAGE. OUT-OF-THIS-WORLD RESULTS.

Cinema 4D R16

Cinema 4D R16 utvecklades med alla aspekter av programmet i åtanke och funktioner har integrerats eller förbättrats för att förenkla arbetsflödet och göra arbetet med Cinema 4D ännu effektivare. Med Cinema 4D R16 kan du njuta av ett optimerat arbetsflöde genom hela programmet.

IHÅLLANDE FRAMSTEG

Förutom att integrera nya funktioner och verktyg i Cinema 4D R16, så har MAXON även lagt ner en hel del tid och energi för att förbättra och optimera de befintliga verktygen. Allt från att förenkla sättet att spela in key-frames till att göra om materialsystemet.

EFFEKTIVARE

Cinema 4D är 3D för den verkliga världen. När du jobbar med tighta deadlines varje dag, så behöver du rätt verktyg för att möta alla sorters utmaningar. Cinema 4D R16 är kompromisslöst i att möta och överträffa dessa utmaningar.

NÄSTA NIVÅ

Nya Cinema 4D R16 öppnar nya dörrar inom 3D-världen för användarna. Skapa fotorealistiska reflektioner med flera lager, integrera dina 3D-objekt med inspelat videomaterial eller skriv ut fysiskt korrekta kugghjul med en 3D-skrivare och konstruera en maskin. Allt detta plus mer i Cinema 4D R16.

ÖVERSIKT

Urval av nyheterna som MAXON har implementerat i Release 16. (Klicka på bilderna för mer info)

REFLECTANCE CHANNEL

TEAM RENDER SERVER

MOTION TRACKER

INTERACTION TAG

POLY PEN

KUGGHJUL

SKULPTERING

OBJEKTBIBLIOTEK

UV-FÖRBÄTTRINGAR

SOLO-LÄGET

ANNOTATIONER

RENDERING

REFLECTANCE CHANNEL

Imponera kunder med den nya Reflectance Channel i Cinema 4D R16 som låter dig skapa material och ytor med flera lager och fantastisk kvalitet. Du kommer att upptäcka nya möjligheter för att skapa komplexa material, allt från vacker bil-lack till ett brett spektrum av textilytor.

TEAM RENDER SERVER

I Release 15 introducerade man Team Render för att göra nätverks-rendering mer intuitivt och enklare än någonsin. I Release 16, så har man fortsatt att utveckla Team Render till Team Render Server – en ny klient-server arkitektur som tillåter användarna att kontrollera renderingsjobb via webbläsaren. Med Team Render Server kan du direkt ladda upp, övervaka och styra dina nätverksrenderingsjobb och visa loggstatusmeddelanden från servern och alla klienter.

ANIMATION

MOTION TRACKER

Att kombinera virtuella 3D-element med levande filmer är en vanligt förekommande uppgift inom 3D-produktion. En kritisk faktor för att skapa en realistisk look är att rekonstruera kamerans rörelse med hög precision. Med Motion Tracker i Cinema 4D R16, så kan du snabbt och enkelt integrera 3D-element direkt i programmet. Skapa en full 3D-rekonstruktion av kamerans rörelse med ett klick. Behöver du finjustera den automatiska rekonstruktionen, så kan du enkelt skapa nya punkter eller maskera områden. Motion Tracker gör det tunga arbetet – allt du behöver göra är att lägga till ditt 3D-material.

INTERACTION TAG

Få utökad kontroll över dina 3D-objekt med Interaction tag. I grundläggande användning, så jobbar denna tag tillsammans med det nya “Tweak”-läget som avgör ifall objekt kan flyttas utan att först väljas och ger dig kontroll över objektmarkering. Använd dynamiska proxies för att interaktivt justera andra objekt baserat på polygonmarkeringen du klickar på för att “Tweaka”. Interaction tag är det perfekta verktyget för tekniska direktörer eller karaktär-riggare. Denna tag rapporterar all interaktion med musen, inklusive vilken polygon som har blivit klickad och låter dig styra föremål genom XPresso, C.O.F.F.E.E. eller Python.

MODELLERING

POLY PEN

Cinema 4D R16 gör organisk modellering och retopologisering av komplexa modeller för att skapa ett perfekt kant-flöde en fröjd tack vare det nyutvecklade verktyget, PolyPen. PolyPen verktyget kombinerar alla nödvändiga funktioner i ett verktyg! Nu kan du enkelt och intuitivt måla polygoner som med en vanlig penna. Med detta modellerings super-verktyg, så kan du enkelt flytta, klona, klippa och svetsa ihop punkter, kanter och polygoner på dina 3D-modeller. Omvandla en kant till en båge och kontrollera samtidigt subdivisionerna. Aktivera snapping för ökad precision eller för möjligheten att snappa till en yta och retopologisera komplexa modeller. Med alla dessa funktioner i ett enda verktyg, så kommer du kunna skapa modeller snabbare än någonsin.

KUGGHJUL

Växla som aldrig förr med Cinema 4D’s helt nya primitiva spline-kugghjul. Det nya kugghjulet är konstruerat med precision, du kan generera inverterade och spärr-kugghjul som upprätthåller det rätta förhållandet mellan attributen. Använd din fantasi och skapa egna kugghjul med inläggningar som skapar en eker, med hål, med bågar eller med vågmönster. Skapa allt från navkapslar och filmrullar till komplexa maskiner – helt parametriskt och icke-destruktivt.

SKULPTERING

SKULPTERING

Skulptera med precision och utöka din verktygslåda för modellering med skulpteringsförbättringarna i Release 16. De nya kraftfulla symmetri- och fill-funktionerna gör det enkelt att definiera punkt- och polygon-markeringar på redigerbara objekt via det nya “Select tool”. Lägg till skulpterade detaljer på parametriska objekt via Correction- eller Camera-deformers och använd skulpteringsverktyg för att ändra formen på muskelobjekt. Utnyttja processuella material för att definiera masker, stämplar och stenciler. Skulptera exakta kurvor genom att snappa skulpteringsdrag till en spline. Skulptera punkter i objektets normal-axel eller valfri axel när du använder Pull, Repeat eller Grab-penslar. Använd modifierare för att justera beteendet hos varje pensel, tex. lägga procentsatser vid smoothing, pulling, pinching och inflation.

ARBETSFLÖDE

MATERIAL & OBJEKTBIBLIOTEK

Få en skjuts i praktiskt taget alla projekt med enastående förinställda föremål, material, animeringar och mer finns i Cinema 4D R16’s nya Content Browser. Helt omorganiserat och optimerat för Release 16, så innehåller det nya biblioteket skräddarsydda lösningar med specifika målgrupper i åtanke. Arkitekter kommer att uppskatta nya hus- och trapp-generatorer samt modulära dörrar och fönster. Produkt- och reklam-designers kan dra nytta av ett kraftfullt verktyg för att animera vikningen av stansade förpackningar, samt modulära flaskor, tuber och lådor. Motion Designers kan njuta av högkvalitets modeller gjorda för MoGraph, förinställda titel-animationer och interaktiva diagram-mallar. Detta är endast ett urval av de många praktiska verktygen som finns till hands i Cinema 4D R16’s Content Library.

UV-FÖRBÄTTRINGAR

Packa snabbt upp UV’s av cylindriska objekt med den nya UV Peeler. Definiera enkelt kanterna för att bilda en söm och justera UV-området för att innehålla den uppackade meshen. Justera interaktivt enhetligheten hos UV-meshen, samt kontrollera fasta ringlängder och ekvidistanta slingor för att balansera distorsion mellan modell och textur. Lägg enkelt till texturer på locken för Text, Extrude, Loft, Lathe och Sweep-objekt, som nu har ordentliga UV-koordinater över hela ytan. Aktivera alternativ för att fortsätta UV’n över en fillet, eller skapa ett enda objekt för att optimera generatorn för användning med MoGraph, deformers och andra komplexa inställningar.

SOLO-LÄGET

Isolera enskilda objekt och hierarkier till förfining med den nya Solo-knappen. Separata lägen låter dig dynamiskt isolera objekt baserat på Objekt Manager-markeringar eller isolera en specifik markering på efterfrågan utan någon oro eller förändring av dina scenlager. Flyg solo och sväva genom modelleringsuppgifter som aldrig förr.

ANNOTATIONER

Tagga specifika objekt, kloner eller punkter i varje scen med anteckningar som visas direkt i vyn. Bifoga en länk till en annotering och besök den med ett enda klick. Utnyttja annotationer för att referera till för-produktionsmaterial, markera områden i scenen för förbättring eller ge instruktioner till alla som kan öppna filen.

LÄS MER OM RELEASE 16

TILL MAXON'S HEMSIDA